Bahasa Jiwa Bangsa

Isu Pengguna: Pengguna Kita Tak Tahu Hargai Tenaga Elektrik

18 May 2011

PEMBAZIRAN tenaga elektrik yang ketara di kalangan masyarakat Malaysia ketika ini boleh dibendung sekiranya pengguna lebih menghargai tenaga elektrik dan menerima hakikat subsidi elektrik sedang dikurangkan secara berperingkat.

Pengerusi Pusat Alam Sekitar, Teknologi dan Pembangunan Malaysia (CETDEM), Gurmit Singh, berkata kebanyakan pengguna selesa dengan kadar elektrik yang begitu murah di negara ini sehingga menyebabkan mereka berpendapat penggunaan elektrik adalah satu kemudahan dan bukan keperluan.
"Contohnya, anda berasa mudah memasak air menggunakan elektrik tetapi tahukah anda kos bagi memasak air dengan cara ini adalah sekali ganda mahalnya berbanding memasak air menggunakan dapur gas," katanya ketika ditanya usaha membudayakan penjimatan dalam penggunaan tenaga elektrik.
Merujuk kepada kajian kecekapan tenaga yang dikendalikan CETDEM pada 2006, Gurmit berkata penggunaan gas di kalangan pengguna masih rendah. Kajian itu mendapati bahan api adalah penggunaan tenaga terbesar isi rumah iaitu 75 peratus, diikuti elektrik (20 peratus) dan gas hanya pada 5.0 peratus.



Setiausaha Agung Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Dr Maamor Osman mengakui pembaziran sedang berlaku dan langkah penjimatan elektrik harus membabitkan semua pihak, tidak hanya diserahkan kepada pengguna domestik semata-mata.

Katanya, pihak berkuasa tempatan harus mengadakan program menggalakkan orang ramai menanam pokok bagi mengurangkan kepanasan, sekali gus mengurangkan penggunaan pendingin hawa dan kipas. Pemaju perumahan juga boleh memainkan peranan dengan menitikberatkan reka bentuk rumah yang ‘menyejukkan’ seperti siling yang tinggi selain mengambil kira penggunaan bahan binaan yang tidak ‘memanaskan’ dan penyediaan kemudahan penggunaan tenaga solar.

Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Datuk N Marimuthu, berkata sejak Jun 2008 persatuan itu sudah menjalankan kempen penjimatan elektrik yang menjadi satu daripada komponen penting dalam Kempen Konsumer Kebangsaan (KKK).
"Perubahan kecil dalam rumah kita boleh menukar masa depan dunia. Penjimatan elektrik bukan saja menjanjikan bil elektrik yang rendah tetapi penggunaan sumber itu dengan cekap. Kecekapan tenaga adalah cara yang paling mudah untuk mengurangkan pelepasan gas rumah hijau di rumah kita,” katanya.

Gurmit menggesa agar rakyat Malaysia membudayakan penggunaan tenaga elektrik sebagai keperluan bukan sebagai kemudahan. Malah beliau tidak membantah sekiranya kerajaan menghapuskan subsidi tenaga sama sekali bagi bagi meningkatkan kesedaran rakyat agar lebih menghargai tenaga elektrik yang digunakan.

Antara subsidi berkaitan ialah harga gas kepada sektor elektrik yang berada jauh di bawah harga pasaran. Terdapat 7.2 juta pelanggan Tenaga Nasional Bhd (TNB) ketika ini dengan 3.3 juta atau 55.6 peratus adalah pelanggan domestik yang menggunakan elektrik kurang daripada 200 kilowatt (kWh) sebulan atau kira-kira RM40.

Daripada kumpulan ini, kira-kira 1.1 juta pelanggan domestik menggunakan elektrik kurang daripada 100 kilowatt (kWh) sebulan. Kumpulan ini menikmati kira-kira RM12 juta subsidi elektrik setiap bulan bagi bil bulanan mereka yang tidak melebihi RM20.

"Kebanyakan kita hanya tahu bekalan elektrik sampai ke rumah tanpa menyedari kerajaan membayar sebahagiannya dan itu tidak termasuk kos penjanaan tenaga elektrik itu sendiri yang amat mahal kerana berasaskan komoditi yang harganya terdedah di pasaran terbuka seperti minyak, gas, dan arang batu,” katanya.

Untuk tahun ini saja kerajaan dijangka menambah RM4 bilion lagi untuk subsidi minyak sekiranya harga pasaran minyak mentah global kekal tinggi melepasi paras A$100 (RM302) setong.

"Anda perlu menyedarinya dari sekarang dan harus menerima hakikat subsidi sedang dikurangkan dari semasa ke semasa. Lakukan sesuatu untuk lebih menghargai tenaga elektrik supaya bila tiba waktu itu nanti anda tidak akan berasa terjejas.

“Janganlah apabila anda terpaksa membayar pada harga pasaran, ketika itu barulah anda mula mahu menghargainya,” kata Gurmit sambil merujuk kepada pengguna di negara lain yang terpaksa membayar harga pasaran untuk bil elektrik mereka.

Bagi Dr Maamor pengguna domestik harus lebih kreatif dalam mengoptimumkan penggunaan tenaga elektrik dengan kos yang lebih rendah.

“Permulaan yang kecil harus dimulakan seperti menggunakan termos bagi mengelakkan air dimasak berulang kali. Kita mungkin tidak sedar memasak air hanya untuk mematikan bakteria. Kita juga boleh menggunakan penapis air bagi mendapatkan air sejuk yang bersih,” katanya.

Beliau berkata, pengguna juga boleh menggunakan cat yang terang bagi mendapatkan penataan cahaya yang lebih bagi mengurangkan penggunaan elektrik selain penggunaan ‘timer’ agar lampu tidak terpasang sepanjang masa. – BERNAMA

-----

5 komentar :

zalina dianto said...

Selamat siang semua orang saya Zalina Dianto Kota Malaka malaysia saya akan senang untuk berbagi kisah sukses besar yang terjadi dalam hidup saya untuk semua orang tahu bahwa dalam kehidupan Anda mungkin memiliki waktu yang buruk jangan khawatir waktu yang baik pasti akan datang hanya bersabar dan memiliki fokus mendapat bagian dari expirience hidup saya, saya ingin mengucapkan terima kasih (AASIMAHA Adila AHMED PINJAMAN FIRM) untuk kebaikan mereka, ketulusan, setia dan kejujuran pada hidup saya. Hanya beberapa bulan Kembali, saya mencari pinjaman dari Rm165,000.00 seperti saya kehabisan uang untuk bisnis saya dan saya tidak bisa membayar tagihan dan pekerja saya lagi. Saya scammed RM37,000 pengalihan palsu penipuan pinjaman ATM dan saya memutuskan untuk tidak mendapatkan terlibat dalam bisnis seperti lagi saya tidak pernah tahu bahwa sebuah perusahaan nyata seperti (AASIMAHA Adila AHMED PINJAMAN FIRM) masih ada di Asia sampai mantan tenate saya (Mr Budi Jurjani) yang bercerita tentang sebuah perusahaan mengakui pinjaman besar di Asia saya meminta nya untuk alamat dia mengatakan kepada saya mereka berada di Arab Saudi namun memiliki email (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) karena penampilan dan perbuatan saya dia meyakinkan saya bahwa jika saya menerapkan saya akan memberikan kredit untuk bisnis pada awalnya saya berdebat dengan dia saya meyakinkan ketika ia mengatakan kepada saya bahwa uang yang kita membayar utang dan memulai bisnisnya adalah dari ((AASIMAHA Adila AHMED pINJAMAN FIRM) yang merupakan perusahaan asli, meskipun saya tidak pernah percaya padanya, saya membuat sidang dan saya senang saya lakukan, saya diberi jumlah pinjaman dari Rm165,000.00, oleh perusahaan ini ((AASIMAHA Adila AHMED pINJAMAN FIRM) tidak ada biaya transfer atau pendaftaran Jika Anda membutuhkan asli, pinjaman legit atau bantuan keuangan dan Anda dapat diandalkan, terpercaya dan mampu membayar kembali pada saat jatuh tempo dana saya akan saran Anda untuk menghubungi :( aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) dan Anda bebas dari penipuan di internet. Semua berkat (AASIMAHA Adila AHMED PINJAMAN FIRM) untuk memulihkan kehidupan ke bisnis saya. Apakah Anda dari Asia dan di luar mencari pinjaman yang sangat Asli? cerita sukses telah berubah dengan (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com) Anda dapat menghubungi saya di ((zalinadiato@gmail.com))

VAVICK LOANS AND INVESTMENT FIRM said...

Baik Seekers hari Pinjaman. Terdapat Penyelesaian untuk

masalah kewangan anda
Kami adalah sebuah syarikat pinjaman yang berdaftar

sepenuhnya dan disahkan yang menawarkan pinjaman

bercagar dan tidak bercagar kepada individu dan syarikat

pada kadar faedah yang sangat rendah 2. Kami menawarkan

panjang dan pendek syarikat jangka loans.Our telah

mencatatkan banyak kejayaan cemerlang dalam penyediaan

kelas pertama perkhidmatan kewangan kepada pelanggan-

pelanggan kami terutamanya dalam bidang Sindiket

pinjaman dan peruntukan modal bagi individu dan

syarikat. Kami telah membawa industri yang sakit kembali

kepada kehidupan. idea-idea perniagaan yang baik dengan

menyediakan dana untuk permulaan kehidupan baru. Kami

mempunyai rangkaian Pelabur yang sanggup untuk

menyediakan dana untuk apa sahaja jumlah kepada individu

dan organisasi untuk memulakan perniagaan dan

operations.We adalah kumpulan profesional pinjaman

bertenaga dan berpengalaman dengan pengetahuan yang

menyeluruh mengenai markets.In kewangan am kami

menawarkan gadai janji rumah pinjaman perniagaan

pinjaman dan pinjaman kredit buruk pinjaman komersial

mula-huluan bekerja pinjaman modal pinjaman pembinaan

pinjaman kereta pinjaman hotel. Kadar faedah kita 2

setiap tahunan dibayar balik pinjaman kami mengambil

masa maksimum 3 hari bekerja untuk sampai ke semua

pelanggan yang diluluskan di seluruh globe.You boleh

menghubungi kami melalui

instantloans.cash@gmail.com

ISI PINJAMAN BORANG PERMOHONAN melaung JIKA ANDA

BERMINAT DALAM MENDAPATKAN PINJAMAN DALAM FIRMA KAMI.

NAMA
NEGARA AWAK
EMEL ANDA
PEKERJAAN
STATUS PERKAHWINAN
PENDAPATAN BULANAN
JUMLAH PINJAMAN.
PINJAMAN TUJUAN
SAUDARA CLOSE.
Nombor telefon bimbit .
AGAMA
AGE.
JANTINA / SEX.


Terima kasih
Prof Garry Smith
pinjaman Vavick dan syarikat investmentment

Unknown said...

,,.,KISAH NYATA ,,,,,,,


Aslamu alaikum wr wb..Allahu Akbar, Allahu akbar, Allahu akbar
Bismillahirrahamaninrahim,,senang sekali saya bisa menulis dan berbagi kepada
teman2 melalui room ini, sebelumnya dulu saya adalah seorang pengusaha dibidang
property rumah tangga dan mencapai kesuksesan yang luar biasa, mobil rumah dan
fasilitas lain sudah saya miliki, namun namanya cobaan saya sangat percaya
kepada semua orang, hingga suaatu saat saya ditipu dengan teman saya sendiri
dan membawa semua yng saya punya, akhirnya saya menaggung utang ke pelanggan
saya totalnya 470 juta dan di bank totalnya 800 juta , saya stress dan hamper
bunuh diri anak saya 2 orng masih sekolah di smp dan sma, istri saya pergi
entah kemana dan meninggalkan saya dan anakanaknya ditengah tagihan utang yg
menumpuk, demi makan sehari hari saya terpaksa jual nasi bungkus keliling dan
kue, ditengah himpitan ekonomi seperti ini saya bertemu dengan seorang teman
dan bercerita kepadanya, Alhamdulilah beliau memberikan saran kepada saya, dulu
katanya dia juga seperti saya stelah bergabung dengan KI JAMBRONG hidupnya
kembali sukses, awalnya saya ragu dan tidak percaya tapi selama satu minggu
saya berpikir dan melihat langsung hasilnya, saya akhirnya bergabung dan
menghubungi KI JAMBRONG di No 0853-1712-1219. Semua petunjuk AKI saya ikuti dan
hanya 3 hari Astagfirullahallazim, Alhamdulilah Demi AllAH dan anak saya,
akhirnya 5M yang saya minta benar benar ada di tangan saya, semua utang saya
lunas dan sisanya buat modal usaha, kini saya kembali sukses terimaksih KI
JAMBRONG saya tidak akan melupakan jasa AKI. JIKA TEMAN TEMAN BERMINAT, YAKIN
DAN PERCAYA INSYA ALLAH, SAYA SUDAH BUKTIKAN DEMI ALLAH SILAHKAN HUB KI
JAMBRONG DI 0853-1712-1219. (TANPA TUMBAL/AMAN).'[
/;'

Credit Financial Group said...

“Bismillah, ar-Rahman, ar-Rahim”.


Firm: CREDIT FINANCIAL GROUP
E-mail: (creditfinancialgroup01@gmail.com)
BBM INVITES: {DDA46523}


Dari meja kerja dan kantor CREDIT FINANCIAL GROUP tahun ini berjanji akan menjadi tahun lebih banyak uang di rekening bank Anda, hal ini karena kami mengelola CREDIT FINANCIAL GROUP memberikan pinjaman kepada semua orang yang memiliki kebutuhan finansial besar tahun baru ini untuk memulai bisnis satu atau dua bahkan untuk merenovasi rumah mereka juga untuk menghidupkan kembali bisnis mereka dan jangan takut pada pemasangan bulanan Anda karena kami memiliki paket khusus untuk mempersiapkan Anda atau bahkan memberi kuliah tentang bagaimana menginvestasikan uang Anda dengan sumber daya yang sangat tinggi. bisnis jadi tolong jangan hanya duduk di sana dan kemudian membiarkan orang lain untuk maju secara finansial mengatakan tidak pada kemiskinan tahun ini mengatakan tidak kepada hutang tahun ini tahun ini adalah tahun yang luar biasa yang bisa membawa kemasyhuran Allah tidak menyangka kita menjadi miskin ketimbang kita menjadi bijak dalam menghasilkan uang dan kemudian menginvestasikan uangnya dalam bisnis yang sangat menggiurkan sehingga melalui ini kita di sini untuk meminjamkan Anda karena CREDIT FINANCIAL GROUP dipenuhi dengan dana yang telah Anda cari anda bisa menghubungi kami melalui detil kontak di bawah ini

Firm: CREDIT FINANCIAL GROUP
E-mail: (creditfinancialgroup01@gmail.com)
BBM INVITES: {DDA46523}

charity white said...

Halo,
Ini untuk memberi tahu masyarakat bahwa Nyonya Charity White, pemberi pinjaman swasta memiliki kesempatan finansial untuk semua orang yang membutuhkan bantuan keuangan, membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis baru atau untuk meningkatkan bisnis Anda. Kami memberikan pinjaman dengan bunga sebesar 2% kepada perusahaan dan perorangan. Ini tidak memerlukan banyak dokumen, juga syarat dan ketentuan yang jelas dan peka. Hubungi kami via e-mail: (charitywhitefinancialfirm@gmail.com) Kami akan memberikan layanan terbaik kami.


Bahasa Jiwa Bangsa