Bahasa Jiwa Bangsa

Online: "Atas Talian" atau "Dalam Talian"?

17 September 2015

Istilah ‘atas talian’ dan ‘dalam talian’ merupakan istilah yang sering digunakan untuk merujuk kepada istilah ‘online’. Berdasarkan carian menggunakan enjin carian Google, terdapat 560 000 penggunaan istilah ‘dalam talian’ dan 1 780 000 penggunaan istilah ‘atas talian’.
Antara contoh penggunaannya berdasarkan carian Google ialah:
1a. Radio Dalam Talian (Online) – IKIMfm
1b. Mohon Dalam Talian – UNITAR International University
1c. Pengiraan Faraid Dalam Talian – Selamat Datang ke Portal E-Syariah
1d. Pembayaran Dalam Talian – Portal Rasmi Majlis Bandaraya Melaka
2a. Selamat Datang Ke Sistem Peperiksaan Atas Talian
2b. Aplikasi Permohonan Jawatan Atas Talian UMT
2c. Perkhidmatan Atas Talian Kementerian Kerja Raya
2d. Kedai Atas Talian – Quora


Penggunaan seperti 1a – 1d dan 2a – 2d memperlihatkan bahawa penggunaan kedua-dua istilah tersebut jelas bertujuan merujuk kepada istilah ‘online’. Hasil carian juga menunjukkan bahawa penggunaan istilah ‘atas talian’ paling banyak digunakan oleh pengguna, iaitu sebanyak 1 780 000 rujukan berkaitannya. Hal demikian menunjukkan bahawa pengguna lebih gemar menggunakan istilah ‘atas talian’ untuk merujuk kepada istilah ‘online’. Selain itu, dapatan juga menunjukkan bahawa penggunaan istilah tersebut digunakan secara meluas dalam kalangan individu, sektor awam dan swasta.
Bagi mengenal pasti penggunaan istilah yang tepat, penulis telah melakukan rujukan daripada beberapa sumber. Antaranya Kamus Dewan edisi keempat, Kamus Dwibahasa, kamus istilah TMK dan juga melalui rujukan maya di Pusat Rujukan Persuratan Melayu yang dikelolakan oleh Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) (www.prpm.dbp.gov.my). Dapatan berdasarkan rujukan istilah Malaysia adalah seperti di bawah.
Selain itu, rujukan melalui Khidmat Nasihat Bahasa pula memperlihatkan jawapan yang jelas diberikan oleh pihak DBP terhadap pertanyaan yang dikemukakan berkaitan penggunaan istilah-istilah tersebut. Antara dapatannya adalah seperti di bawah.
Manakala kata ‘online’ tidak tersenarai dalam daftar Kamus Dewan. Hal ini menunjukkan bahawa istilah ‘online’ masih belum diterima sebagai kata pinjaman dalam BM.
Rumusannya, berdasarkan perbincangan dan dapatan di atas maka istilah yang tepat digunakan untuk merujuk kepada ‘online’ ialah ‘dalam talian’.
-----
Sumber: mybukhari.net

2 komentar :

Sasha Ahmad said...

Halo semuanya, Nama saya Sasha Ahmad, seorang warga negara Malaysia; Saya berusia 38 tahun .. Saya ingin menggunakan media ini untuk menginformasikan Anda semua tentang kebaikan tuan karena akhirnya membimbing saya kepada pemberi pinjaman yang benar-benar dan tulus bernama Bryan M Corsini, direktur pelaksana MODAL SUMBER KEUANGAN setelah ditipu oleh pemberi pinjaman palsu lainnya, saya tidak punya harapan dan tidak tahu siapa yang harus dipercaya ketika dia datang dan memberikan senyum yang luar biasa di wajah saya karena kejutan terbesar saya. Siapa pun dari Anda yang juga menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi, saya telah membawakan Anda kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, cukup hubungi mereka sekarang melalui email: {capitalsourcefinancellny@gmail.com}} melalui Whatsapp +1 832-648-2931 untuk info lebih lanjut tentang cara mendapatkan pinjaman Anda atau Anda dapat menghubungi saya melalui email saya untuk panduan dan saran lebih lanjut tentang cara mengajukan pinjaman dari Mr. Bryan di sashaahmad247@gmail.com. Dan sekali lagi terima kasih kepada Bryan M Corsini karena memberi saya pinjaman sebesar $ 80.000.

NURUL YUDIANTO said...

Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam


Bahasa Jiwa Bangsa