Bahasa Jiwa Bangsa

Isu Alam Sekitar: Perlu Program Mengindahkan Sungai Kita

19 April 2011



Oleh MOHAMAD GHAZALI ZAINAL ABIDIN

SUNGAI adalah antara sumber air minuman dan jika tidak dijaga dengan baik, sungai juga boleh menyebabkan bencana besar kepada diri, keluarga mahupun negara seperti banjir.

Seringkali banjir yang melanda ibu kota dan kawasan pedalaman akibat limpahan air yang tersekat alirannya kerana terhalang oleh timbunan sampah yang dibuang oleh masyarakat yang tidak mempunyai keprihatinan. Namun, kita yakin bahawa kewujudan pelbagai teknologi baru dan canggih dapat menjaga dan menjadikan air sungai di seluruh negara kita bersih dan selamat.

Baru-baru ini, penulis berkunjung ke Korea Selatan untuk melihat sendiri keindahan dan kecantikan sungai di sana. Daripada maklumat yang diperoleh, kerajaan Korea Selatan telah memulakan projek memulihkan sungai-sungai utama di negara itu sejak Julai 2009 dengan membelanjakan kira-kira AS$17 bilion dan ia adalah projek untuk lima tahun.


Lebih daripada 929 kilometer (km) panjang sungai-sungai nasional telah dikenal pasti sebahagian daripada projek pemulihan tersebut dan dijangka bertambah kepada 10,000 km aliran sungai untuk dipulihkan. Ia dijalankan oleh syarikat swasta yang dilantik kerajaan.

Kerajaan Korea Selatan sanggup mengeluarkan belanja yang amat besar bagi memulihkan sungai di seluruh negara dan ia bertujuan menyelesaikan masalah yang berkaitan dengan bekalan air bersih, pengawalan banjir, kemarau dan untuk tujuan keindahan. Jumlah pelaburan yang besar ini antaranya juga bertujuan memulihkan kerosakan berkaitan air yang boleh diselamatkan bagi pencegahan bencana.

Selain itu, ia juga bertujuan meningkatkan bekalan air bersih serta memulihkan ekosistem dan secara tidak langsung ia dapat membangunkan daerah yang berpusat di sungai. Peningkatan suhu global serta perubahan iklim harus dilihat lebih mendalam oleh kerajaan Malaysia dalam memastikan bekalan air sentiasa mencukupi bagi mengelakkan berlakunya masalah kekurangan air pada masa akan datang atau kewujudan musim kering (kemarau) yang teruk.

Kerajaan Malaysia haruslah mencontohi dan mengambil peluang untuk bekerjasama dengan kerajaan Korea Selatan, mencontohi bagaimana negara itu membangunkan infrastruktur sungai menjadi tempat yang cantik dan menarik untuk dikunjungi serta menjadi tempat riadah keluarga.

Peluang penulis melawat Korea Selatan baru-baru ini telah digunakan untuk mengunjungi sungai yang digambarkan oleh rakan penulis sebagai antara lokasi awal yang perlu lawati. Memang benar apa yang diceritakan oleh rakan penulis iaitu kecantikan, keindahan dan kebersihan sungai di sini memang menarik hati dan pemandangan.

Dengan lawatan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ke Korea Selatan baru-baru ini, penulis berharap agar kerjasama di antara kedua-dua kerajaan dapat dijalinkan, sekali gus membuka lembaran baru dalam usaha mencantikkan dan memberi keindahan terhadap sungai-sungai di negara kita, khususnya di Kuala Lumpur.

Bagaimanapun, kerajaan haruslah lebih berhati-hati memilih syarikat untuk melaksanakan projek mencantikkan sungai-sungai ini. Pastikan setiap duit rakyat dibelanjakan dengan lebih berhemah dan kerajaan tidak kerugian di kemudian hari.
-----

0 komentar :


Bahasa Jiwa Bangsa