Bahasa Jiwa Bangsa

Isu Sosial: Langkah Menangani Kes Buang Bayi

24 February 2011


Enam langkah penyelesaian masalah

KES pembuangan bayi nampaknya tidak ada kesudahan. Baru-baru ini seorang pemancing menemui satu bungkusan beg plastik yang mengandungi mayat bayi lelaki di tebing Sungai Kayu Ara, Petaling Jaya, Selangor.

Pihak polis Petaling Jaya mempercayai bayi berkenaan telah dibuang agak lama kerana sudah berbau. Kes seperti itu termasuk kes-kes lain sebelum ini jelas membuktikan bahawa kes pembuangan bayi tidak ada kesudahannya walaupun banyak mesej telah disampaikan kepada masyarakat terutama remaja agar tidak terlibat dalam gejala sosial ini.

Banyak pihak termasuk Utusan Malaysia telah mendedahkan masalah ini dengan harapan anggota masyarakat menghindari daripada terlibat dalam gejala sosial yang amat jijik ini.

Beberapa agensi kerajaan dan badan-badan bukan kerajaan (NGO) turut memberikan pandangan masing-masing dalam isu tersebut.

Ada di antara mereka mencadangkan supaya kerajaan mengenakan hukuman berat seperti hukuman mati kepada pesalah yang telah terbukti mempunyai niat untuk membunuh seorang bayi.

Komen dan pandangan daripada beberapa NG0 dan individu yang mempunyai kepakaran serta pengalaman juga perlu diambil kira yang mana ramai bersetuju bahawa pendekatan hukuman berat (capital punishment) tidak menghalang kes-kes yang serupa berulang.

Malah ia tidak mengurangkan jenayah tersebut jika kita melihat kes-kes pengedaran dadah yang membawa hukuman mandatori gantung sampai mati. Justeru, Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) ingin menekankan betapa perlunya disediakan pilihan bagi menyelesaikan beberapa peringkat permasalahan yang berbeza dan bukan sekadar merangkumkan segalanya sebagai satu masalah sahaja.

Penyelesaian kepada masalah ini perlu menitikberatkan beberapa langkah seperti berikut:

Langkah pertama: Sistem pendidikan perlu menekankan nilai-nilai murni dalam mata pelajaran Kemahiran Hidup di sekolah. Kesedaran terhadap pembentukan sifat dan sahsiah diri seperti elemen tolong menolong, nasihat menasihati, prihatin, bertanggungjawab, kepercayaan kepada agama, beretika, dan berintegriti adalah amat perlu.

Langkah kedua: Pendidikan kepada ibu bapa tentang gejala ini dan kebertanggungjawaban mereka terhadap gejala ini. Institusi keluarga boleh memainkan peranan membanteras gejala ini yang mana fokus yang lebih besar perlu dititikberatkan dalam peranan keluarga atau ahli keluarga bagi membendungnya di peringkat awal.

Langkah ketiga: Memberi penerangan secara meluas tentang salah laku sosial ini bagi menjelaskan kepada golongan sasar iaitu remaja dan belia bahawa setiap keputusan yang diambil akan memberi kesan yang mendalam di dalam kehidupan hari esok. Keputusan yang salah dengan membuang bayi atau membunuh bayi atas dasar menyelesaikan satu masalah akan mengundang masalah yang lebih besar dan serius.

Langkah keempat: Menyediakan platform bagi mereka yang tersalah langkah untuk dipandu kembali ke jalan yang benar. Pusat pemulihan sosial perlu diwujudkan segera bagi remaja yang antisosial dan buat masa sekarang boleh difokuskan kepada remaja mengandung bagi membantu mereka dan mengenal pasti punca gejala ini berlaku.

Langkah kelima: Menumpukan kepada remaja lelaki yang jika dilihat mungkin menjadi penyebab utama gejala ini berlaku. Golongan remaja lelaki ini mungkin terdiri daripada teman lelaki mangsa atau penjenayah seksual. Pendidikan dan hukuman perlu juga ditimbang daripada aspek ini dan penyelesaian masalah golongan ini akan membantu mengurangkan gejala pembuangan bayi.

Langkah terakhir: Memberi penekanan hukuman berat sebagai langkah terakhir setelah semua langkah-langkah ini diambil dan perlu ditekankan pendekatan pembetulan dan pemulihan.

MCPF percaya bahawa pencegahan awal melalui pendidikan masih perlu diutamakan terutama pendidikan tentang kebertanggungjawaban seseorang insan terhadap perbuatan yang dilakukan. Nilai-nilai murni perlu menjadi keutamaan sebagai benteng pertahanan kepada perilaku antisosial.

Penekanan pendidikan nilai murni akan membendung segala bentuk ancaman sosial kepada masyarakat kita terutamanya kepada golongan muda dan belia yang akan mengambil alih teraju kepimpinan negara satu hari kelak.

TAN SRI LEE LAM THYE
Naib Pengerusi Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF)

0 komentar :


Bahasa Jiwa Bangsa